Vanaf 2025 handhaaft de gemeente Amsterdam uitstootvrije zones. Die zullen straks gelden voor allerlei soorten voertuigen: vrachtauto’s en bestelbusjes, maar ook voor taxi’s, vaartuigen en bromfietsen. De zones zullen wel verschillen per type voertuig, zo beschrijft de gemeente op haar website. Maar er is er een aantal uitzonderingen op de regel. En daar gaat de gemeente nu gebruik van maken. Dieselvrachtauto’s die voor 1 januari 2025 zijn gekocht, mogen nog tot 2030 in de zero-emissiezone blijven rijden.
Frankfurther: “De gemeente loopt tegen dezelfde problemen aan als het bedrijfsleven: die elektrische vrachtauto’s zijn nog niet voldoende voorradig, zijn erg duur, kunnen minder ver rijden, er zijn nog te weinig laadpalen en te weinig stroomcapaciteit. Maar ondernemers hebben minder diepe zakken dan de gemeente en kunnen hun nieuwe, schone diesel vrachtauto’s nooit in vijf jaar afschrijven.
‘Verruim de overgangsregeling’
MKB-Amsterdam spoort ondernemers al enige jaren aan om, indien mogelijk, tijdig te investeren in duurzamere vormen van logistiek. “Ze krijgen er een schone en leefbare stad voor terug, ook voor hun klanten en hun personeel,” zegt Frankfurther tegen Het Parool. Hij noemt het dan ook een verkeerd signaal naar de ondernemers toe dat de gemeente gebruikt maakt van de uitzondering en pleit voor langere overgangsregelingen voor ondernemers. Daarmee hebben mkb’ers meer tijd en (financiële) ruimte om geleidelijk de transitie naar duurzaam vervoer te maken.
@AmsterdamNL koopt vlak voor zero-emissie deadline nog 37 diesel vuilnisauto's, vanwege gebrek elektrische vrachtauto's en laadcapaciteit, en schrijft in 5 jaar af. Bedrijfsleven loopt tegen zelfde beperkingen aan. @MKBAms vindt dit oneerlijk en vraagt ruimere overgangsregeling. https://t.co/sTobwVG8Ii
— Guido Frankfurther (@GFrankfurther) June 23, 2023