Fotocredits: Melike B
“Over veel zaken zijn we het met wethouder Van der Horst eens, maar het afromen van de P+R’s vinden we buitengewoon onverstandig. In alle beleidsstukken van de gemeente worden de P+R-terreinen als één van de belangrijkste bouwstenen genoemd van het autoluwe beleid in de binnenstad en daarbuiten”, zegt vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther hierover.
De wethouder wil deze terreinen nu in toenemende mate verplaatsen naar de regiogemeenten. Of die bereid zullen zijn grote stukken grond op te offeren voor een Amsterdams probleem, is maar zeer de vraag. “En zeker als Amsterdam tegelijkertijd zijn eigen P+R’s opheft. Als ik Hoofddorp was, zou ik zeggen: ‘Ja, doei!’”, voegt Frankfurther toe.
Het MKB pleit er juist voor om de bestaande Amsterdamse P+R’s te intensiveren door bijvoorbeeld verdiepingen aan te leggen. Frankfurther stelt voor: “Te beginnen bij metrostation Noord en station Sloterdijk, waar de parkeerdruk onacceptabel hoog is. Ook zouden de megagrote parkeergarages op de Zuidas die in het weekend vrijwel leeg staan, hiervoor kunnen worden aangewend.”
Dat neemt echter niet weg dat er ook meer P+R’s in de regio nodig zullen zijn. “Met prijsdifferentiatie kan je de automobilisten dan een keuze laten maken te parkeren in de regio of aan de rand van de stad.”