Frankfurther was afgelopen zomer gezakt voor zijn tramexamen. Hij kwam niet door de zogenoemde Vienna-test en stond binnen een half uur weer op straat. “Veiligheid voorop”, zei hij toen, “maar op deze manier wordt het personeelstekort natuurlijk nooit ingelopen." Hij pleitte toen om gemotiveerde sollicitanten die daarvoor openstaan een training aan te bieden, waardoor ze een grotere kans zou hebben om deze ingangstest alsnog met goed gevolg af te leggen.
“Voor praktische en theoretische autorijexamen en voor je eindexamen op school mag je eindeloos oefenen, waarom zou je dan niet een kortdurende training voor deze Viennatest mogen volgen?” Voor MKB-Metropool Amsterdam is een goed en betrouwbaar openbaar vervoer van levensbelang voor de economie van de stad. “De trams brengen vanuit alle hoeken van de stad winkelend publiek, uitgaanders en werknemers naar de plaats van hun bestemming. Een goed functionerend en fijnmazige tramnet is van groot belang voor de vitaliteit van onze stad. Maar dan moeten die trams wel bestuurd kunnen worden. Dat het GVB de ondersteuning voor de knoppentest nu structureel gaat aanbieden, zie ik als een grote stap en zal echt zoden aan de dijk zetten.”
Frankfurther is ervan overtuigd dat de extra ondersteuning door het GVB ertoe zal bijdragen dat er meer mensen gaan solliciteren, zeker na de publiciteit over dit selectiecriterium vorig jaar. “Het enorme personeelstekort bij het GVB moet echt snel ingelopen worden. Ik kan mij voorstellen dat er nogal wat gemotiveerde vijftigers en zestigers zijn in onze Metropool met koudwatervrees voor die inmiddels enigszins beruchte knoppentest, die nu wél de stap naar de sollicitatie durven te zetten”.
Zie ook: https://mkb-amsterdam.nl/ook-g... (14 september 2023)