Onevenredig
Sinds 2022 betalen Amsterdamse ondernemers weer belasting voor reclame-uitingen in de openbare ruimte. In het vorige systeem betaalde men relatief meer voor een kleine reclame-uiting dan voor een grote, terwijl de impact op de openbare ruimte groter is. Ter illustratie: een ondernemer met 49m2 aan reclame betaalde maar 3,5 keer zoveel als een ondernemer met 2 m2, terwijl het ruimtebeslag bijna 25 keer zo groot is. Hiermee was de belasting een hard gelag voor mkb-ondernemers die vaak relatief kleine reclame-uitingen hebben – vaak een noodzakelijk onderdeel van de bedrijfsvoering – zoals menukaarten en openingstijden.
Differentiëren
Voor D66-raadslid Erik Schmit was dit geen acceptabele situatie, en hij diende een motie in om de druk op mkb-ondernemers te verlagen. Bij de begroting van 2024 geeft het college uitvoering aan de motie, en gaat het tarief differentiëren. De tarieven voor reclame-uitingen tot 5m2 worden niet verhoogd of geïndexeerd. Amsterdam kiest er hiermee voor om het accent meer te leggen op grotere reclame-uitingen, die een grotere impact hebben op de openbare ruimte.
Vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther is blij met de aanpassingen bij de reclamebelasting: “Veel mkb-ondernemers zijn nog bezig bij te komen van Corona, waar de energiecrisis, het personeelstekort en de huurverhogingen overheen kwamen. Deze pas op de plaats wordt zeker verwelkomd!”