Terug naar overzicht

Kleine reclame-uitingen ontzien bij vaststellen reclamebelasting

Bij de vaststelling van de nieuwe reclamebelasting worden ondernemers met kleinere reclame-uitingen ontzien, na een motie van D66-raadslid Erik Schmit. Hiermee wordt de lastendruk op – voornamelijk – het mkb niet verhoogd, en komt de nadruk te liggen op grote reclame-uitingen, die een grotere impact hebben op de openbare ruimte. Schmit: “Het is goed om te zien dat we de kleine ondernemer ontzien bij de vaststelling van de reclamebelasting, door de belasting op kleine reclame-uitingen niet te verhogen en te indexeren. Hiermee wordt de belasting voor reclame eerlijker verdeeld.”

Kleine reclame-uitingen ontzien bij vaststellen reclamebelasting

Onevenredig

Sinds 2022 betalen Amsterdamse ondernemers weer belasting voor reclame-uitingen in de openbare ruimte. In het vorige systeem betaalde men relatief meer voor een kleine reclame-uiting dan voor een grote, terwijl de impact op de openbare ruimte groter is. Ter illustratie: een ondernemer met 49m2 aan reclame betaalde maar 3,5 keer zoveel als een ondernemer met 2 m2, terwijl het ruimtebeslag bijna 25 keer zo groot is. Hiermee was de belasting een hard gelag voor mkb-ondernemers die vaak relatief kleine reclame-uitingen hebben – vaak een noodzakelijk onderdeel van de bedrijfsvoering – zoals menukaarten en openingstijden.

Guido-reclame-uitingen-1.jpg

Differentiëren

Voor D66-raadslid Erik Schmit was dit geen acceptabele situatie, en hij diende een motie in om de druk op mkb-ondernemers te verlagen. Bij de begroting van 2024 geeft het college uitvoering aan de motie, en gaat het tarief differentiëren. De tarieven voor reclame-uitingen tot 5m2 worden niet verhoogd of geïndexeerd. Amsterdam kiest er hiermee voor om het accent meer te leggen op grotere reclame-uitingen, die een grotere impact hebben op de openbare ruimte.

Vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther is blij met de aanpassingen bij de reclamebelasting: “Veel mkb-ondernemers zijn nog bezig bij te komen van Corona, waar de energiecrisis, het personeelstekort en de huurverhogingen overheen kwamen. Deze pas op de plaats wordt zeker verwelkomd!”

Wil je ook lid worden?

Wij streven ernaar om minimaal één netwerkbijeenkomst per maand te organiseren. Deze zijn voor onze leden gratis toegankelijk. Naast netwerkbijeenkomsten, groeiborrels en kennissessies, staan bedrijfsbezoeken, inspiratie- of zakenreizen en eindejaars- of nieuwjaarsrecepties zeker op de agenda. Meld je snel aan via onderstaande button zodat je de eerstvolgende bijeenkomst ook aanwezig kunt zijn.,

Bekijk de event kalender op deze website!

Lid worden

Contact

E-mail naar info@mkbmetropoolamsterdam.nl of bel naar (020) 448 67 20.