Voor het MKB blijft het noodzakelijk om de oude delen van de stad goed met OV te laten ontsluiten en daarmee bereikbaar te houden. Dat laat uiteraard onverlet dat nieuwe centra buiten de A10 ook goed ontsloten moeten worden. Maar dat doe je in de ogen van MKB niet door de bereikbaarheid van het centrum en oude wijken met OV te verslechteren.
MKB-Metropool Amsterdam vraagt zich af waarom je de binnenstad zou willen “ontlasten” met minder trams, alleen al als je weet dat het aantal passagiers op het Centraal Station van 200.000 naar 275.000 per dag gaat toenemen in enkele jaren tijd? Daar is de huidige verbouwing van het CS zelfs op gebaseerd.
Met 20% meer inwoners wordt het drukker in de stad, zeker ook in de andere centra in de stad, maar dat wil niet zeggen dat de absolute aantallen bezoekers aan het centrum en de oude wijken afnemen. Bovendien heb je ook nog rekening te houden met een extra opgave voor het OV vanwege Amsterdam Autoluw.
“Geef het GVB de kans om de reizigers uit heel Amsterdam en de regio op een hoog niveau te blijven bedienen in het centrum en de oude stadsdelen en ga niet op voorhand eisen dat er geen doorgaande tramlijnen van buiten de A10 naar het centrum mogen rijden verder dan de binnenring S100”, stelt vicevoorzitter Guido Frankfurther. “Ik vind het een slechte zaak dat veel routes in de binnenstad niet meer bediend hoeven te worden en dat in oude wijken de tram minder vaak moet gaan rijden."
MKB vindt uiteraard dat er ruimte moet zijn voor voetgangers en fietsers. Maar veel mensen kunnen alleen ergens lopen als ze daar eerst met het OV naar toe zijn gebracht. Er zijn veel straten om te lopen en te fietsen, maar slechts enkele zijn geschikt voor het OV.
Frankfurther: “En bedenk daarbij: op de rendabele drukke lijnen binnen de A10 verdient het GVB zijn geld om de minder drukke lijnen in de periferie van de stad te laten blijven rijden in een redelijke frequenties. Met deze eis aan het GVB wordt het bedrijf gedwongen om zijn Kip met Gouden Eieren te slachten."