Vice-voorzitter Guido Frankfurther van MKB Metropool-Amsterdam reageerde op de berichtgeving: “Wij waren op de hoogte van de onderhoudswerkzaamheden in 2025, maar de gevolgen zijn zorgwekkend. Wij vrezen Weesperknip-achtige taferelen, maar dan in het kwadraat.” Hij benadrukt dat het niet-strikt noodzakelijke autoverkeer dringend verleid moet worden om gebruik te maken van P+R-terreinen aan de rand van de stad en het openbaar vervoer.
Frankfurther wijst erop dat er voldoende ruimte moet blijven voor essentieel verkeer, zoals hulpdiensten en bevoorrading van de stad. “Het is cruciaal dat de bevoorrading van supermarkten, winkels, horeca, ziekenhuizen en bouwlogistiek kan doorgaan. Daarnaast zouden verruimde venstertijden voor het laden en lossen in winkelgebieden helpen om de logistieke processen te versoepelen. Een uitbreiding van 7-11 uur naar 6-12 uur zou al veel schelen.”
Ook pleit hij voor het tijdelijk uitbreiden van de P+R-capaciteit, bijvoorbeeld door braakliggende terreinen en weilanden in te zetten, en voor gratis openbaar vervoer vanaf deze terreinen om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.
Bereikbaarheid regio in 2025: grote uitdaging voor reizigers
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer & Vervoer) benadrukt de grote uitdaging die de bereikbaarheid van de regio in 2025 met zich meebrengt: “Een vermindering van 20 procent van het autoverkeer is echt een enorme opgave en we hebben daar de reizigers hard bij nodig. Iedereen moet beseffen dat het komende jaar er echt iets moet veranderen in hoe we reizen. We moeten ervoor zorgen dat de mensen die de regio bevoorraden of cruciale beroepen hebben, de stad nog kunnen bereiken.”
Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit & Bereikbaarheid) van de provincie Noord-Holland wijst erop dat de werkzaamheden niet alleen invloed hebben op Amsterdam, maar ook op omliggende regio’s: “Ruim 43% van de reizigers naar de regio Amsterdam komt uit andere delen van Noord-Holland. Reizigers van Alkmaar tot Almere zullen te maken krijgen met drukte en vertragingen op de weg.”
Samenwerking voor bereikbaarheid in de regio Amsterdam
MKB Metropool-Amsterdam blijft zich inzetten voor samenwerking met de gemeente en andere betrokkenen, zoals Vereniging Amsterdam City en Koninklijke Horeca Amsterdam, om de impact van de werkzaamheden te beperken. Flexibele maatregelen en een gezamenlijke aanpak zijn essentieel om de bereikbaarheid van de regio Amsterdam in 2025 en daarna te waarborgen, aldus Frankfurther: “We staan voor een grote uitdaging, maar met de juiste maatregelen kunnen we de regio toegankelijk houden voor iedereen.”
Klik hier om het item over de berichtgeving op AT5 te lezen en bekijk de video.