Sinds ruim twee jaar praat MKB-Metropool Amsterdam mee over de aanstaande invoering van 30km/uur als norm, waartoe de gemeenteraad in december 2021 heeft besloten. Op termijn zal dit gepaard gaan met een herinrichting van honderden straten in de stad, waarbij er minder ruimte voor autoverkeer komt. Vicevoorzitter Guido Frankfurther vindt dit op zich een goede ontwikkeling, maar plaatst er ook kanttekeningen bij. “Bij de herinrichtingen moet het laad- en losverkeer niet het kind van de rekening worden. Een meer autoluwe stad vraagt juist om extra laad- en losplaatsen om de levendige stad te houden die we nu hebben”.
Ook directeur Klaas Timmer van MKB Metropool Amsterdam-partner De 7 Provinciën, een bouwbedrijf dat onder meer is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van glazen vloeren, puien en trappen, en funderingsherstel, heeft geen bezwaar tegen de invoering van de nieuwe maximum snelheid van 30km/uur: “Voor ons als bouwbedrijf is een soepeler afhandeling van onze aanvragen om ergens te kunnen lossen of überhaupt een bouwlocatie in de stad te bereiken, veel belangrijker. Denk hierbij aan de nieuwe milieueisen of gewichtsbeperkingen. Als we nog maar ergens kunnen komen en ons werk kunnen doen.”
Op de gemeentelijke website is te zien waar men straks nog 50km/uur mag rijden. Later dit jaar komt de gemeente met een uitgebreide campagne met nadere informatie.