"We krijgen talloze telefoontjes van zowel kleine ondernemers met een dieselbestelauto als van bedrijven die al zijn overgestapt op schonere voertuigen. Beiden zijn ongerust, en dat is volkomen begrijpelijk," zegt hij tegen de Amsterdamse zender. Frankfurther wijst erop dat de invoering van de uitstootvrije zone een gemeentelijke bevoegdheid is, waar de Tweede Kamer momenteel geen invloed op kan uitoefenen. "Het is ongepast dat de Kamer twee maanden voor de invoering de zaken in de war schopt, vooral voor ondernemers die al veel hebben geïnvesteerd in elektrische voertuigen en oplaadfaciliteiten."
De gemeente Amsterdam, vertegenwoordigd door verkeerswethouder Melanie van der Horst, heeft duidelijk gemaakt dat ze vast blijft houden aan de startdatum van 1 januari. "Voor ons is het belangrijk dat ondernemers duidelijkheid hebben. Wat we echt niet nodig hebben, is twijfel en onduidelijkheid," benadrukt ook zij aan AT5. De gemeente wil betrouwbare handhaving van de afspraken, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn.
De verwarring rondom de nieuwe regelgeving kan negatieve gevolgen hebben voor de investeringsbeslissingen van ondernemers, die vaak al veel tijd en geld hebben gestoken in de transitie naar duurzamere bedrijfsvoering, vindt Frankfurther. "Het MKB roept de Tweede Kamer op om zich meer bescheiden op te stellen in dit dossier en zich een betrouwbare overheid te tonen," aldus Frankfurther. "Ondernemers hebben recht op duidelijkheid en stabiliteit, vooral in tijden van verandering."
Het hele artikel van AT5 lezen? Klik hier.