Al een jaar voor de gehouden proef voorspelde MKB dat deze het bedrijfsleven ontzettend veel ergernis en geld zou kosten door vertragingen, forse omrijd bewegingen en verkeersdrukte in omliggende buurten. Dat alles is uitgekomen, zegt vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam. “Alleen al de verschillende vier- en vijfsterrenhotels in de betrokken gebieden hebben elk ca. 2 ton aan directe schade geleden, nog los van de imagoschade en afzeggingen voor dit jaar. Het stadsbestuur mag dan veel geleerd hebben van de proef, voor het bedrijfsleven waren de druiven zuur."
De afgelopen jaren heeft MKB-Metropool Amsterdam steeds gewezen op het Masterplan 2001 van de gemeenteraad, waarin is besloten de Weesperstraat terug te brengen van twee keer twee naar twee keer één rijstrook, met een derde rijstrook voor de nood- en hulpdiensten. Guido Frankfurther: “Nu geen politieke fratsen meer met de bereikbaarheid van de stad; dit heeft het draagvlak voor ‘Amsterdam-Autoluw’ echt geen goed gedaan. Wij blijven zeggen tegen de gemeenteraad: pak dat aangenomen Masterplan gewoon weer uit de lade en ga met alle betrokkenen het gesprek aan hoe we dit plan anno 2024 kunnen uitvoeren. Ter hoogte van het Namenmonument kan je nu al zien dat terug naar één rijstrook daar niet tot grote problemen leidt."
MKB-Metropool Amsterdam wil dat er dan wel parallel plannen worden uitgewerkt om een deel van het doorgaande verkeer te verleiden een andere route via de A10 te nemen of voor alternatief vervoer te kiezen. Frankfurther: “Dan kan de Weesperstraat eindelijk een aantrekkelijke stadsstraat worden met minder verkeer en meer plaats voor voetgangers, fietsers, groen, winkels in de plinten en terrassen, terwijl de aanliggende stadsdelen wel goed bereikbaar blijven voor de stadslogistiek."
Wat MKB-Metropool Amsterdam betreft hoeft de gemeente niet te wachten tot er een pot met miljoenen euro’s is gevonden om de Weesperstraat volledig opnieuw in te richten. Frankfurther: “Wij pleiten voor een tijdelijke, maar aantrekkelijke en groene inrichting met relatief beperkte middelen die bijvoorbeeld tien jaar mee kan gaan. Het faciliteren van de stadslogistiek en veiligheid voor de nood- en hulpdiensten hebben daarbij voor ons een hoge prioriteit."